Palloseura sai vuoden 2023 viimeiseen kotiotteluunsa vastaan sa TUTO Hockeyn. Ottelu oli samalla ensimmäinen tällä kaudella Asko Rantasen alaisuudessa.

Avauserän ensimmäisellä viidellä minuutilla Palloseura istui kahdesti 2 minuuttisen, Miro Lehtimäen jäähy tuli korkeasta mailasta heti 11 sekunnin pelin jälkeen. Alivoima toimi hyvin, toisen jäähyn aikana ,jota istui Eetu Santanen, Miska Vilppola otti ison blokin Onni Korkan laukoessa kovaa.
Erän puolivälissä ensin Oskari Siiki ja reilua puoltaminuuttia myöhemmin Niko Himmanen joutuivat peräkkäin jäähylle ja Palloseura pääsi pelaamaan viidellä kolmea vastaan. Tulos oli kuitenkin kaikkea muuta kuin odotettu, sillä keskialueen aloituksen jälkeen Julius Vähätalo eteni laukaisupaikkaan ja laukoi vieraat johtoon kahden miehen alivoimalla ajassa 10:02.
Erän loppupuoli mentiin TUTO:n hienokseltaan hallitessa peliä, mutta toista kertaa vieraat eivät onnistuneet Kaj Saarista yllättämään joten toiseen erään lähdettiin vieraiden johtaessa 0-1.

Heti toisen erän alussa Michal Kvasnica löysi takatolpalta Miro Lehtimäen, mutta kultakypärä suti kiekon maalin ohi. Muutenkin Palloseuralle oli toisessa erässä selkeästi enemmän tilanteita, mm.Miska Vilppola pääsi pariinkin otteeseen yrittämään. Molemmilla oli myös yksi ylivoima, Palloseuran ylivoima oli heikkoa, kiekon tuonti hyökkäysalueelle oli huonoa. Palloseuran alivoima kesti myös hyvin, Kaj Saarinen otti tärkeitä torjuntoja. Tilanne toisen erän jälkeen oli edelleen 0-1.

Palloseura tasoitti pian kolmannen erän alkuun. Viljami Jokirinne syötti keskelle josta Miska Vilppola laukoi suoraan syötöstä numeroiksi 1-1 ajassa 41:04. Maalin toinen syöttäjä oli Jere Ohtonen.

1-1 tilanteessa Kaj Saarinen otti komean torjunnan, kun TUTO kultakypärä Miika Tiihonen yritti maalintekoa lähietäisyydeltä.

Palloseura pääsi ylivoimalle ajassa 46:27, nyt ylivoima oli parempaa. Jäähyn loppupuolelta Miro Karjalainen survoi irtokiekkoa verkkoon ja sai puutavaraa selkään. Jatkossa oli pieni paini, mutta kotijoukkuen yllätykseksi tuomaristo löysi vain Karjalaisesta syyllisen. Näin TUTO pääsi ylivoimalle ja siirtyi 1-2 johtoon ajassa 48:46. Mikke Levo laukoi siniviivalta ja Simon Suoranta ohjasi kiekon ohi Kaj Saarisen. Minuuttia myöhemmin Otto Pasonen joutui kampituksesta jäähylle, alivoima kestettiin, itseasiassa Vihreäpaidoilla oli jopa hieno tilaisuus tasoittaa alivoimalla, Miska Vilppola syötti ja Viljami Jokirinne oli nokikkain Vuorion kanssa, mutta Vilun ohjaus tunnelista pysähtyi patjoihin. Valitettavasti heti jäähyn päättymisen jälkeen syntyi 1-3. Saarinen oli tönäisty pois tasapainosta ja Miika Tiihonen pääsi nostamaan helposti kiekon verkkoon. Miro Karjalainen hermostui tästä ja laittoi ranttaliksi, tuomaristo palkitsi Miron tästä 2 minuuttisella ja vielä toinen kakkonen käytöksestä. Tämän jälkeen tuomaristo tarkasti maalitilanteen videolta ja hyväksyi osuman.

Palloseura joutui siis neljäksi minuutiksi alivoimalle, ja TUTO iski vielä kahdesti ylivoimalla. Ensin Suoranta teki reboundista illan toisen maalinsa ja loppunumerot 1-5 laukoi Karri Forsblom.

Ottelu oli numeroita tasaisempi, vaikka toki TUTO oli hallitsevampi osapuoli josta kertovat torjunnat. Hyvin pelanneelle Kaj Saariselle kertyi 34 torjuntaa, kun TUTO veskari Emil Vuorio selvisi 18.torjunnalla.

Kuva: Kari Vahaniitty

Teksti: Timo Tukia