Palloseura sai kauden 21-22 Mestis kotiavaukseen vieraakseen tutun kilpakumppanin Tampereelta, eli KOOVEE:n.

Tasaisen päästäpäähän alun jälkeen Palloseura pääsi ylivoimalle pelikellon näyttäessä 5:26 kun Juuso Walli joutui kiinnipitämisestä jäähylle. Palloseura käytti ylivoiman hyväkseen ja meni 1-0 johtoon ajassa 7:16. Valtteri Suni syötti ja Totte Moberg tykitti Palloseuran johtoon. Toinen syöttäjä oli Joonas Uimonen.
KOOVEE sai kiekon sekä Petrus Lintosen verkkoon joten maali hylättiin ja Eetu Mäki joutui jäähylle. Palloseura ei onnistunut lisäosumien teossa ja hetkeä myöhemmin KOOVEE onnistui tasoittamaan ottelun, vieraat voittivat hyökkäyspään aloituksen 100-0 ja Henri Tuomisen veto painui ohi Petrus Lintosen joten tilanne avauserän jälkeen 1-1.

Heti toisen erän alkuun Palloseura kehitti hyvän pyöritykseen joka päättyi Mikko Lahtelan laukomaan 2-1 johtomaaliin. Paavo Tyni laukoi ensin siniviivalta ja kiekko tuli torjunnasta sopivasti Lahtelalle joka laukoi kiekon verkkoon. Toinen syöttäjä oli Jere Jokinen.
KOOVEE:n Eppu Varjamo laukoi vaarallisesti etukulmaan mutta Petrus Lintonen oli valppaana. Erän puolivälissä Palloseuran Valtteri Suni karkasi läpi mutta vieraiden maalilla Joonas Valtonen onnistui torjumaan yrityksen. Kuutisen minuuttia ennen erätaukoa Otto Nieminen näki hyvin nousevan Joona Vainion joka kuitenkin laukoi ohi maalin.
Erän loppupuolella Palloseura sai otetta pelistä ja pyöritteli pitkiä jaksoja KOOVEE:n päädyssä. Pitkään näytti siltä että tulosta ei synny kunnes viimeisellä minuutilla Totte Moberg nosti kiekon kohti maalia ja veto upposi yllättäen puolustuksen avulla verkkoon. Syöttöpisteet Valtteri Sunille ja Leevi Kannistolle. Erän viime sekunneilla Eetu Moberg ja KOOVEE:n loimaalaisvahvistus Eppu Varjamo järjestivät kansalle huvia tappelun muodossa. Molempien herrojen peli päättyi siihen. Kolmanteen erään lähdettiin Palloseuran johtaessa 3-1.

Kolmannessa erässä KOOVEE sai yv mahdollisuuden kun Joonas Uimonen passitettiin kampituksesta jäähylle viidennellä minuutilla. Otto Nieminen pääsi alivoimalla maalipaikkaan mutta ei onnistunut häirittynä maalin teossa. Vieraiden ylivoima pyöri melko vaarallisen näköisesti, mutta Palloseura selvisi takaiskuitta. KOOVEE:n uusi ylivoimapeli alkoi 48 minuutin kohdalla kun Aleksi Karlsson joutui kampituksesta jäähylle. Kiekko saatiin ohi Petrus Lintosen ajassa 49:05, tuomaristo tutki tilannetta pitkään videolta ja lopulta osuma hyvyksyttiin ja tilanne oli 3-2. Maalin teki ohjauksella Joona Korhonen. KOOVEE:n hyvä ote jatkui ja kiekko pyöri vaarallisen oloisesti Palloseuran päädyssä.
Seuraavan maalin teki kuitenkin Vihreäpaidat, Karri Forsblom syötti ja Joonas Uimonen osui toisessa pelissä putkeen. Komea ranneveto yllätti Valtosen ajassa 53:34. Pari minuuttia myöhemmin alkoi ilmassa olla jo ratkaisun makua kun Mika Huhtasalo laukoi numeroiksi 5-2, Miska Ronkainen ja Karri Forsblom tekivät esityön, Miska antoi nätisti maalin takaa ratkaisevan maalisyötön. 56 minuutin kohdalla ensin vieraiden Santeri Sillanpää ja muutaman sekunnin kuluttua Otto Nieminen ottivat kaksi minuuttiset. Tasavajaalla KOOVEE haki kavnnusta ilman maalivahtia jatkaen ilman riskin ottoa myös viidellä-viittä vastaan. Viimeisellä minuutilla Miska Ronkainen syötti ja Mika Huhtasalo sai kunnian viimeistellä loppunumeroiksi 6-2 tyhjään maaliin.

FPS:n valmentaja Asko Rantanen oli avauspisteisiin tyytyväinen, mutta tyyliin jäi vielä toivomista.

– Ei peli ole vielä ihan sellaista kuin pitäisi mutta kolme pistettä lämmittää vähän pihtisynnytykselläkin. Meille tuli hyviä onnistumisia, mutta etenkin ylivoimapeliä pitää vielä hioa, Rantanen lausui Forssan Lehdelle.

Kuva ja teksti: FPS Mediaryhmä/TT