Palloseura sai kotiavaukseensa vieraaksi hallitsevan Mestis mestari Kiekko-Espoon. Palloseura oli hyvällä jalalla ja taisteluasenteella pelissä mukana, mutta lopulta pisteet matkasivat Espooseen numeroin 0-3. Ottelun ratkaisijaksi nousi forssassa kiekko oppinsa saanut Tuomas Suoniemi.

Palloseura kehitti hyvän tilanteen heti toisella minuutilla, Michal Kvasnica pääsi yrittämään maalin edestä. Palloseura pääsi heti kolmannella minuutilla ylivoimalla, yv ei oikein läjtenyt vielä tässä vaiheessa käyntiin.

K-Espoo sai otetta, mutta Alex Mäkelä venyi hienoihin torjuntoihin. Kahdeksannella minuutilla ensin Risto Saarinen vapautui läpiajoon, mutta laukoi yli. Puolisen minuuttia myöhemmin HPK-laina Valtteri Savolainen sai kiekon K-Espoon hyökkäysalueella ja eteni laukaisupaikkaan, Jani Lampinen venyi torjuntaan. Hetkeä myöhemmin Kim Strömberg joutui jäähylle ja Palloseura pääsi illan toisen kerran yrittämään ylivoimalla, nyt mylly pyöri ensimmäistä ylivoimaa paremmin ja Lampinen joutui torjuntatehtäviinkin. Jäähyn jälkeen Valtteri Savolainen laukoi , ja lähellä oli ettei kiekko mennyt Lampisen torjunnasta maaliin. Justus Ojala kokeili myös , ja Lampinen katsoi jo että lipuiko maaliin, ei lipunut. Avauserä oli maaliton. Avauserän torjunnat: Alex Mäkelä 11, Jani Lampinen 8

Toisen erän alussa Michal Kvasnica haki hienosti takatolpalta Valtteri Savolaista, mutta puolustus pääsi katkaisemaan. K-Espoo pääsi ylivoimalle Palloseuran väärän vaihdon johdosta. Alex Mäkelä venyi upeaan pelastukseen Aatu Jämsen one-timerin edessä ja Palloseuran alivoima kesti. Palloseuran erän parhaat paikat olivat kahdeksan minuutin molemmin puolin, ensin Miska Vilppola kokeili ja jatkotilanteessa Jere Ohtonen yritti, mutta Lampinen oli valppaana. Erän puolivälissä Alex Mäkelä torjui hienosti Joni Piipposen yrityksen. Seuraavalla minuutilla Kasper Seppälä osui maalinedessä puolimetriä korkeaan syöttöön, mutta ohjaus meni yli maalin. Kolmisen minuuttia ennen erän päätöstä Otto Pasonen otti illan komeimman blokkauksen. Toinen erä oli myös maaliton. Alex Mäkelä torjui erässä 16 kertaa, kun Lampiselle riitti 6 torjuntaa.

Kolmannessa erässä tilanteita riitti molemmille joukkueille. Neljännellä minuutilla Malte Hasselgren toi kiekon ylös ja jatkossa Risto Saarinen pääsi kokeilemaan, mutta laukoi yli maalin. Palloseuran illan kolmas ylivoima alkoi ajassa 46:33 kun Niko Seppälä kaatoi Michal Kvasnican. Parhaat tilanteet tulivat aivan jäähyn lopulla. Jäähyn jälkeen Palloseura haki uutta tilannetta, mutta K-Espoon pelaaja nosti ovelasti Jiri Pärssisen mailaa Tuomas Suoniemi karkasi läpi ja viimeisteli uransa ensimmäisen Mestis maalinsa vanhassa kotihallissaan vieden vieraat 0-1 johtoon ajassa 49:42. Valtteri Savolaiselle avautui paikka tasoitusmaaliin seuraavalla minuutilla, mutta hän ei osunut kunnolla kiekkoon. Malte Hasselgren tuli vauhdilla K-Espoon maalille saakka ja yritti tuikata kiekon etukulmasta ohi Lampisen. Joel Ratkovic Berndtsson karvasi hienosti kiekon K-Espoo pakilta ja haki takatolpalta Miro Lehtimäen, ohjaus ohi maalin. Hetkeä myöhemmin Aatu Jämsen onnistui terävällä rannevedolla siirtämään vieraat 0-2 johtoon ajassa 53:34. Malte Hasselgren käytti uudelleen nopeauttaan ja tuli kolmen K-Espoon pelaajan keskeltä maalille saakka , mutta maalinteko ei vieläkään onnistunut. Palloseuralla oli loistopaikka kun Lampinen meni hieman varomattomasti hakemaan rännikiekkoa, mutta Jere Ohtonen eikä Kasper Seppäläkään osuneet kunnolla kiekkoon vaikka maali oli jo tyhjä.

Lopussa Palloseura haki kavennusta ilman maalivahtia. K-Espoo pääsi pian yrittämään 3vs1 , mutta niin vaan Miro Lehtimäki katkoi. Hetkeä myöhemmin Michal Kvasnica toimi maalivahtina. Joni Piipponen kuitenkin pääsi kauempaa laukomaan lopullisen ratkaisun ajassa 57:31.

Kolmannessa erässä Alex Mäkelä torjui 12 kertaa, yhteensä 39 kertaa. Jani Lampinen torjui kolmannessa erässä myös 12 kertaa, yhteensä 26 kertaa.

Kuva: Kari Vahaniitty

Teksti: Timo Tukia