kuva:Kari Vahaniitty

Palloseuran viikon toiseen kotiotteluun saapui vieraaksi Kokkolan Hermes. Molemmat joukkueet kaipasivat lisäpisteitä, Hermes välttääkseen karsintasarjan ja Palloseura varmistaakseen kotiedun puolivälieriin.

Ottelun ensimmäinen erikoistilanne alkoi ajassa 3:16 kun Joonas Uimonen joutui maalinedusta tilanteessa koukkaamaan ja joutui jäähyaitioon. Palloseuran alivoima pysyi tiiviinä ja ensimmäinen laukaus tuli vasta muutamaa sekuntia ennen jäähyn loppumista. Eetu Nieminen torjui tämän varmasti.
Hermes meni kuitenkin pian 0-1 johtoon kun Juuso Nykänen pääsi etenemään keskeltä maalille saakka ja sijoitti kiekon ohi Niemisen ajassa 5:30.
Palloseuran ensimmäinen kunnon tilanne oli kahdeksan minuutin kohdalla. Hermes-vahti Kristian Tamminen torjui kuitenkin Paavo Tynin vedon. Seuraavalla minuutilla Totte Moberg Joona Vainiolle maalin eteen, Tamminen torjui mainiosti vaikka Vainio pääsi pariinkin kertaan yrittämään. Tilanteen jälkeen Joonas Uimonen kaatui ikävän näköisesti ja lähti myöhemmin pukukoppiin ja Palloseura joutui pelaamaan ottelun loppuun viidellä puolustajalla.

Erän loppupuolella Palloseura pääsi yrittämään riittämiin ylivoimalla. Ensin Valtteri Meisaari joutui huitomisesta jäähylle ajassa 13:47. Tämän jäähyn aikana Ivan Rybchyk ja Santtu Hakanen yrittivät maalintekoa, mutta Kristian Tamminen torjui varmasti. Tasan kolme minuuttia ensimmäisen jäähyn jälkeen Juho Juvonen joutui kiinnipitämisestä jäähylle. Karri Forsblomille pelattiin hieno paikka, mutta veto osui sivuverkkoon. Hermes hankki vielä kolmannenkin jäähyn kun Akseli Karjalainen kolhi Totte Mobergia. Kolmaskaan ylivoima ei tuonut avauserässä tulosta joten toiseen erään lähdettiin tilanteessa 0-1.

Palloseura pyöritti toisen erän alkuun avauserässä alkanutta ylivoimaa joka ei kuitenkaan pyörityksestä huolimatta tuottanut toivottua tulosta.
Erää oli pelattu kolmisen minuuttia kun Joona Vainio nousi jälleen hienosti maalille, toki ilman tulosta. Seuraavalla minuutilla Hermes-vahti Kristian Tamminen nosti kiekon plexin yli ja Palloseura pääsi jälleen ylivoimalle. Tulosta ei taaskaan syntynyt.

Mikko Lahtela ei muistanut kuka on tuomarina kun otti kiekon käteen..pilli soi ja Lahtela jäähyboxiin kiekon sulkemisesta. Ei ollut ensimmäinen kerta Forssassa kun tuosta tuomittiin penaltti. Hermes onnistuivat jäähyn lopulla, Samuel Kemppainen laukoi siniviivalta ja veto painui ohi Eetu Niemisen ajassa 31:24.

Hermes siirtyi kolmen maalin johtoon ajassa 34:02, kiekko pomppasi Joona Vainion luistimista maalin eteen ja Heikki Harju pääsi tekemään ilmaisen maalin ja tilanne oli 0-3. Hermes pääsi Paavo Tynin jäähyn myötä ylivoimalle seuraavalla peliminuutilla. Palloseuran alivoima onnistui ja lisäosumia ei syntynyt.

Palloseura onnistui toiseksi viimeisellä minuutilla kaventamaan numeroiksi 1-3, Anssi Rantanen avasi Totte Mobergille joka jatkoi eteenpäin Leevi Kannistolle jonka hieno laukaus pakin jaloista upposi ohi Kristian Tammisen joten kolmanteen erään tilanteessa 1-3.

Kolmannessa erässä Palloseura haki hyvin lisäosumia, Kristian Tamminen venyi kolmannessa erässä kiekon eteen 14 kertaa. Hermes puolusti keskialuetta tarkasti ja Palloseura ei tahtonut päästä vauhdilla hyökkäysalueelle. Erän puolivälissä nähtiin pelottava tilanne kun Mika Huhtasalon laukaus osui kaatuvan Aleksi Karlssonin kypärään muttei onneksi naamaan ja Aksu oli kunnossa. Hermeksen Wiljami Myllylä karkasi puolittain läpi kahdeksisen minuuttia ennen loppua, Nieminen torjui jälleen hyvin.

Erän loppua kohti paine vieraiden päädyssä kasvoi, Ivan Rybchyk esitti taitojaan ja pyöritteli Hermes puolustusta, laukausta vaan ei tullut. Kavennus syntyi vihdoin ajassa 56:15, Rybchyk ja Totte Moberg rakensivat ja Leevi Kannisto laukoi illan toisen maalinsa ympyrän takakaarelta.  Palloseura pääsi ylivoimalle kun Erik Ahopelto joutui kiinnipitämisestä jäähylle. Ylivoimaa ehdittiin pelata vain muutama sekunti kun Hermeksen Valtteri Hotakainen luisteli päin Paavo Tynin luistimia ja lähti komealla hypyllä lentoon, tuomaristo antoi Tynille kampituksesta jäähyn ja protestoinnista vielä toisen kakkosen.. Tasavajaalla Heikki Harju karkasi läpi, mutta Eetu Nieminen torjui mainiosti Harjun yrityksen. Tasavajaalla myös Palloseura kehitti hyvän paikan, Karri Forsblom syötti takatolpalle, mutta Atso Lehtinen ei osunut kunnolla kiekkoon. Palloseura otti jatkossa Niemisen pois maaliltaan eli pääsi 5-4 peliin hetkeksi. Palloseura pelasi ottelun loppuun, eli siis myös alivoiman ilman maalia , mutta tasoitusta ei syntynyt joten tärkeät 3 pistettä matkasivat Kokkolaan maalein 2-3.

FPS Fan Club ry valitsi Hakala Foods Oy:n tuotepalkintojen saajat. Hermeksestä palkittiin tehot 1+1 tehnyt Heikki Harju ja Palloseurasta 2 maalia laukonut Leevi Kannisto.

Palloseuran valmennuksesta Eemeli Parikka kommentoi seuraavasti: Tänään huono lähtö peliin. Ei oikein pysytty sovituissa asioissa ja muutenkin huolimatonta. Tultiin kuitenkin mukaan ja aika loppui kesken. Tämä peli jätetään taakse ja kaikki tekeminen kohti SaPKo peliä. Siihen iso tason nosto mielessä!

Teksti: FPS Mediaryhmä / Timppa