Tampereen KOOVEE ja Forssan Palloseura taistelivat torstai iltana tärkeistä Mestis pisteistä Hakametsän legendaarisessa jäähallissa.

Ottelun ensimmäiset minuutit olivat asetelmien hakua eikä kovinkaan vaarallisia tilanteita ollut kummassakaan päädyssä.
Paavo Tyni passitettiin jäähylle yhdeksännellä minuutilla kampituksesta mutta Palloseura selvitti alivoiman helposti.
Palloseura sai puolestaan ylivoiman ajassa 12:35 kun Lauri Huhdanpää kaatoi Joona Vainion. Palloseura käytti ylivoiman hienosti hyväkseen ja meni 0-1 johtoon. Paavo Tyni ja Karri Forsblom rakensivat ja Juhani Tamminen laukoi tarkasti yläkulmaan ohi Kimmo Rautiaisen. Anssi Rantanen teki sellaisen maskin että Rautiaisella ei ollut mitään mahdollisuutta nähdä laukausta. Maalinteko aika oli 13:20.
Isännät pääsivät uudelleen ylivoimalle ajassa 15:17 kun Jukka-Pekka Kurtelius joutui koukkaamaan maalintekopaikassa ollutta keltapaitaa. Palloseuran alivoima oli taas vahvaa.
Toiseksi viimeisellä minuutilla Palloseuralla oli paikka tehdä toinen osuma mutta puolustaja Atso Lehtinen nosti sivuverkkoon joten tilanne avauserän jälkeen oli 0-1. Torjuntoja avauserässä kertyi Palloseuran Petrus Lintoselle 10 ja KOOVEE-vahti Kimmo Rautiaiselle 7.

Palloseura sai heti toisen erän alkuun ylivoiman. Jyri Waajakoski oli hyvässä maalipaikassa ja Niko Lahtinen joutui koukkaamaan. Palloseuran ylivoima oli jälleen tehokasta. Joonas Uimonen laukoi siniviivan tuntumasta ja maalin kulmalla kytännyt Karri Forsblom oli tarkkana ja löi Rautiaisen pompottaman kiekon suoraan ilmasta verkkoon ajassa 21:58 siirtäen Palloseuran 0-2 johtoon.
Lisää tuli ajassa 25:20, Palloseuran meni hienolla kuviolla 0-3 johtoon. Totte Moberg syötti kulmasta ja Olli Maansaari tykitti komeasti Mestis-uransa avausmaalin. Palloseuran hallintaa kuvasi hyvin se että Petrus Lintonen joutui torjumaan toisessa erässä ensimmäisen kerran kuuden minuutin pelin jälkeen.
Erän puoliväli oli juuri ylitetty kun siihen asti erässä täysin mankelissa ollut KOOVEE onnistui kaventamaan numeroiksi 1-3. Isännät pääsivät kahdella yhtä vastaan hyökkäykseen ja kiekkoa kuljettanut kokenut Tomi Iso-Mustajärvi laukoi itse etukulmaan. Maalin jälkeen isännät saivat otetta ja Petrus Lintonen joutui esittelemään torjuntataitojaan pariin otteeseen, hyvin tarttui eikä isännille tullut irtokiekkoja.
KOOVEE pääsi ylivoimalle ajassa 35:31 kun Eetu Mobergin maila osui kulmaväännössä vahingossa KOOVEE pelurin päähän. Pahin tilanne oli aivan jäähyn lopulla josta Palloseura kuitenkin selvisi.
Jäähyn jälkeen erän loppua hallitsi Palloseura mutta lisäosumia ei syntynyt joten kolmanteen erään lähdettiin numeroista 1-3. Torjuntoja kertyi toisessa erässä Lintoselle 6 ja Rautiaiselle 7.

Kolmannen erän alussa Jere Jokinen oli heti maalintekopaikassa mutta Rautiainen onnistui torjunnassaan.
Palloseuran alivoimat jatkuivat kun Riku Tuomolan maila osui oman maalin takana KOOVEE pelurin naamaan ja nyt isännät onnistuivat ylivoimalla kun Lauri Huhdanpään tykitys suoraan poikittaissyötöstä painui ohi Petrus Lintosen ajassa 42:26. Ja jäähyt jatkuivat taas ajassa 43:53 kun Joona Vainio nosti epäonneekseen kiekon katsomon verkkoihin. Palloseura pelasi uhrautuvaa alivoimaa ja kesti rangaistuksen. Joonas Uimonen ja Janne Jokinen ottivat hyvät blokit alivoimassa ja Erkki Laiho hieman jäähyn päättymisen jälkeen.
Palloseuralle tuomittiin jo illan kolmas jäähy korkeasta mailasta kun Paul Manushin joutui istunnolle hyökkäyspään kiekontavoittelusta. KOOVEE pyöritti hyvin mutta Palloseura kesti Petrus Lintosen johdolla.
Pian tuomarilla oli jälleen käsi pystyssä mutta tälläkertaa sekä Eetu Moberg että Lauri Huhdanpää lähtivät pikku väännöstä jäähylle.
Tasavajaalla KOOVEE:n Aleksi Tiala tuli vauhdilla Palloseuran puolustuksen välistä ja Jyri Waajakoski joutui koukkaamaan hänet. Tuomari näytti rangaistuslaukausta jota asettui laukomaan Matias Haaranen, Petrus Lintonen oli kuitenkin tarkkana ja onnistui torjumaan tilanteen ajassa 55:45.
KOOVEE haki tasoitusta ilman maalivahtia mutta Karri Forsblom kruunasi tehoiltansa laukomalla omasta päädystä numeroiksi 2-4, Joona Vainio kuittasi syöttöpisteen. Viime sekunneilla Vainiolle tuomittiin vielä jäähy joten Palloseura kärsi ottelussa peräti 8 2-minuuttista kun isännät selvisivät kolmella. Yhdet jäähyt olivat salomin tuomio eli Palloseuran ylivoima tänään 2/2 ja alivoima 1/7. Kolmannessa erässä Petrus Lintonen joutui torjumaan 13 kertaa, yhteensä koko ottelussa 29 kertaa. Kimmo Rautiainen selvisi kolmannessa erässä viidellä torjunnalla ja koko ottelussa torjuntoja kertyi 19. Palloseuralle siis 2-4 vierasvoitto. Voitto oli kuudes putkeen ja samalla Palloseura nousi ensimmäistä kertaa pois sarjan jumbosijalta!

Artikkelikuvat: Jarno Hietanen

Karri Forsblomin kuva: Ruutu Urheilu