Kuva: Kari Vahaniitty

Palloseuran viikonvaihteen ensimmäiseen kotiotteluun vieraaksi saapui Savonlinnan murskatappiosta ärsyyntynyt Heinolan Peliitat.

Avauserä oli tasainen ja molemmilla joukkueilla oli tilanteensa. Sekä Palloseuran maalilla pelannut Eetu Nieminen ja Peliittojen Eetu Uotinen torjuivat molemmat 11 kertaa. Toisella minuutilla Peliitat hyökkäsivät vahvasti,mutta Nieminen selvitti ensin Jerkko Rämön laukauksen ja heti perään toiselta tolpalta laukoneen Nikita Kochubeinikin yrityksen.

Palloseuran peli parani mitä pitemmälle erä eteni. Miska Ronkaisella oli paikka erän puolivälissä ja erän lopulla, Palloseuran pelatessa ylivoimaa, Erkki Laiholle pelattiin paikka hienolla kuviolla mutta Erkin veto nousi yli maalin.

Palloseura otti kuskin paikan heti toisen erän ensimmäisellä minuutilla. Paavo Tyni löysi syötöllään maalin eteen nousseen pakkiparinsa Joona Vainion joka laukoi uransa ensimmäisen Mestis maalin uransa 45.ssä Mestis ottelussa joka tietysti matchaa hyvin Joona pelinumeroon. Maalin toinen syöttäjä oli Mikko Lahtela.

Heti seuraavalla minuutilla Peliitoilla Niklas Virtasella oli loistopaikka mutta Eetu Nieminen torjui etukulmasta. Peliitat nousivat kuitenkin tasoihin ajassa 24:45 kun Juuso Arolan siniviivaveto yllätti Eetu Niemisen.

Pari minuuttia myöhemmin Palloseura otti uudelleen johdon, Karri Forsblom ja Miska Ronkainen kokeilivat ensin maalintekoa kunnes kiekko tuli Mikko Lahtelalle joka taidokkaasti nosti sen verkkoon ohi Uotisen ja tilanne oli 2-1.

Edellisestä maalista ehti kulua vajaa minuutti ja kiekko oli jälleen Peliitta maalissa. Joona Tala avasi Jere Jokisen joka syötti kohti maalia. Maalin edestä Oliver Kiljunen ohjasi suoraan ilmasta kiekon verkkoon.

Erän lopulla Peliitat onnistuivat tekemään ylivoimalla 3-2 kavennuksen Karri Forsblomin jäähyn aikana. Kiekko tuli sopivasti maalin eteen Joona Lehtiselle joka laukoi maalin ajassa 35:22.

Kolmannessa erässä Palloseura onnistui kertaalleen. Ajassa 42:32 syntyneen maalin laukoi keskeltä Valtteri Suni, Aleksi Karlsson syötti maalin takaa ja toinen syöttäjä oli loukkaantuneiden kirjoista palannut Lassi Peltola.

Erän lopussa, ajassa 56:44 Joona Vainio joutui jäähylle huitomisesta. Peliittojen ylivoima oli kohtuullista. Allekirjoittanut oli hieman ihmeissään kun Peliitat ei käyttäneet tilanteessa aikalisää eivätkä ottaneet kelpo ottelun pelannutta Eetu Uotista penkille ja hakeneet 6vs4 ylivoimaa..

Ottelun maalit olivat siis tehty ja Palloseura jatkoi hyviä otteitaan 4-2 voiton turvin. Eetu Nieminen torjui ottelussa 26 kertaa ja Peliittojen Eetu Uotinen 30 kertaa.

Valmentaja Eemeli Parikka kommentoi ottelua Palloseuran Mediaryhmälle seuraavin sanankääntein: Tänään tutun oloinen peli. Hiukan tahmea startti, mutta lisättiin kierroksia pikkuhiljaa. Kolmas erä paras erä ja hyvä jatkaa huomiseen. Nyt palaudutaan ja lähdetään metsästämään viikon parasta suoritusta huomiselle.

FPS Fan Club ry. valitsi tavanmukaan Hakala Foods palkintojen saajat: Peliitoista palkittiin toisen maalin tehnyt Joona Lehtinen ja Palloseuran ykköspeluri oli raadin ollessa harvinaisen yksimielinen tällä kertaa Joona Vainio!

Teksti : FPS Mediaryhmä / Timppa