Palloseura sai tiistai-iltana vieraakseen Mestis tulokas HK Zemgalen. Latvian Jelgavasta kotoisin oleva Zemgale osoittautui terävästi vastaiskuihin lähteväksi joukkueeksi jolla on myös vaarallinen ylivoima.

Vasta pelipäivänä Suomeen saapuneet vieraat olivat avauserässä puolustuspäässä hieman vaikeuksissa pirteästi aloittaneen Palloseuran hyökätessä terävästi. Avausmaali syntyi peliajassa 7:21. Jakub Ruzek nosti kiekon kohti maalia ja Mika Huhtasalo löi kiekon ilmasta verkkoon. Myös Petrus Lintonen joutui avauserässä venymään hyviin torjuntoihin, niitä kertyi 9 kappaletta. Erän loppupuolella Palloseura pääsi pariin otteeseen kokeilemaan ylivoimaa ja erän viimeisellä minuutilla onnistuttiin tekemään ylivoima osuma ( vaikka en haastatteluissa muistanut että tämä syntyi ylivoimalla..) Miku Ronkainen syötti viivalle josta Joona Tala laukoi, Aapo Alapuranen ohjasi maalinkulmalta kauden avausmaalillaan Palloseuran 2-0 johtoon. Erik Vitols torjui avauserässä 8 kertaa.

Toisenkin erän alussa Palloseura piti kiekkoa pitkiäkin tovia Zemgalen päädyssä, mutta kuudennella minuutilla Eetu Mobergin istuessa estämisestä saamaansa kaksiminuuttista pääsi vierasjoukkue pyörittämään vaarallista ylivoimaansa ja peliajassa 27:14 Arturs Karasa laukoi suoraan poikittais syötöstä numeroiksi 2-1.

Tästä avausmaalista ottelu ei ehtinyt kulua kuin puolitoista minuuttia niin numerot olivat tasan 2-2. Arturs Homjakovs onnistui sijoittamaan kiekon lähietäisyydeltä ohi Petrus Lintosen. Palloseura pääsi ylivoimalle Rainers Rullersin jäähyn aikana, mutta mitään mainittavaa ei syntynyt. Toisessa erässä Lintonen torjui 9 kertaa ja Vitols 6 kertaa.

Myös tasaisessa kolmannessa erässä Lintoselle kertyi 9 torjuntaa, muutama aivan Palloseuran huolimattomuuden takia. Vitols selvisi kolmannessa myös kuudella torjunnalla. Myös kolmannessa erässä Palloseura pääsi ylivoimalle Arturs Homjakovsin korkean mailan jälkeen. Ylivoima pysyi hyvin hyökkäysalueella, mutta ei tuottanut toivottua lopputulosta joten ratkaisua ei saatu varsinaisen peliajan puitteissa.

Jatkoaika mentiin ilman pelikatkoja. Palloseura oli todella lähellä voittoa sillä se kehitteli kaksi todella hyvää maalipaikkaa joiden molempien pääosaa esitti Miku Ronkainen. Ensin Miku toi kiekon hyvin alueelle jättäen sen ensimmäistä Mestis otteluaan pelanneelle Zack Malikille jonka laukauksen Erik Vitols kuitenkin vaivoin torjui. Toiseksi viimeisellä minuutilla Miku Ronkainen osui lähietäisyydeltä tolppaan ja siitä kiekko maaliviivalle, mutta ei yli sen. Jatkoaikakaan ei tuottanut tulosta joten ratkaisu haettiin voittomaalikilpailusta. Siinä Palloseurasta onnistuivat Eppu Varjamo ja Michal Kvasnica , mutta kun tarkasti laukoneet vieraat onnistuivat ohittamaan Petrus Lintosen neljästi voitiin todeta että HK Zemgale otti ensimmäisen voittonsa Suomen maaperällä, loppunumeroiden ollessa 2-3 (vl) Palloseura sai tappiosta huolimatta palkaksi yhden pisteen.

Joukkueet kohtaavat uudelleen keskiviikkona klo 18.30 joten Palloseuralla on heti mahdollisuus revanssiin!

Eemeli Parikka Palloseuran valmennuksesta mietiskeli ottelua näin: Tiukka kamppailu. Saatiin hyvä alku, mutta ote hiukan kirposi loppua kohden. Hienot paikat lopussa jatkoilla, mutta voitto jäi odottamaan vielä huomiseen.

Kuva: Tytti Tukia / FPS Fan Club ry.

Teksti : FPS Mediaryhmä / Timppa

Miku Ronkaisen ja Mika Huhtasalon haastattelut löytyvät FPS FAN Clubin youtube-kanavalta.