Palloseura ja TUTO Hockey kohtasivat back-to-back otteluiden ensimmäisessä osassa Forssassa torstaina. Toinen osa pelataan perjantaina Turussa.

Avauserän alkupuolella mentiin päästä päähän, TUTO laukoi alussa enemmän mutta vedot tulivat suht kaukaa ja Petrus Lintonen napsi ne. Palloseura meni 1-0 johtoon peliajassa 8:47 kun Eetu Moberg kaartoi keskelle ja tykitti suht kaukaa tarkan vedon joka yllätti Emil Vuorion, avausmaalin syöttivät Niclas Tenhovuori ja Valtteri Savolainen. HPK-laina Savolaiselle piste oli ensimmäinen Mestis-piste. Seuraavalla minuutilla kiekko oli jälleen TUTO verkossa mutta tuomaristo hylkäsi osuman videotarkastuksen jälkeen ilmoittaen että osuma tehtiin potkaisemalla.

Palloseura pääsi avauserässä ylivoimalle joka ei tuottanut tulosta, mutta erän viimeisellä Palloseura siirtyi 2-0 johtoon. Konsta Keteli laukoi ja Erkki Laiho ohjasi maalinedestä kauden avausmaalinsa. Maalin toinen syöttäjä oli Joona Vainio.

Toisessa erässä TUTO sai otetta ja Palloseuran ote alkoi kirvota. 2-1 osuma syntyi hieman erikoisen pompun jälkeen, kiekko osui maalin katolla takarautaan (siis verkon ulkopuolella) ja pomppasi siitä maalin eteen josta Roope Rannalla oli helppo työ siirtää kiekko verkkoon ajassa 25:01. Pari minuuttia myöhemmin TUTO pääsi ylivoimalle Totte Mobergin joutuessa koukkaamisesta jäähylle ja vain Petrus Lintosen komea torjunta Robin Colombianin vetoon piti Palloseuran johtoasemassa. Toki Palloseuralla oli loistava paikka alivoimalla kun Jere Ohtonen oli jäänyt maalin eteen vapaaksi, mutta ei onnistunut maalinteossa.

TUTO sai uuden ylivoiman Eetu Moberg jouduttua jäähylle, Palloseuran alivoimamaali oli todella lähellä kun Michal Kvasnican veto kilautti ylärimaan. Alivoima toimi eikä TUTO:lla ollut niin hyviä paikkoja kuin edellisessä ylivoimassa. Näytti pitkään siltä että Palloseuran puolustus kestää TUTO:n painostuksen mutta reilua paria minuuttia ennen loppua Matias Mutikainen onnistui maalinedus hässäkästä tuikkaamaan pelin tasoihin. Kahden erän jälkeen tilanne oli 2-2.

Kolmanteen erään Palloseura tuli rytinällä, mutta heti ensimmäisellä minuutilla Michal Kvasnica passitettiin korkeasta mailasta jäähylle. Alivoima kestettiin mutta ajassa 43:21 Niklas Konttila sai kiekon lahjaksi kun Palloseuran avaus kääntyi vaihtoon menossa olevan pelaajan luistimista keskelle ja Konttila pääsi laukomaan pakin jaloista kiekon ohi Petrus Lintosen. Palloseura ei oikein saanut konetta käyntiin vaan kiekko poltti lähes jokaisen pelaajan lavassa. Konttila käytti kolme minuuttia edellisestä maalista hyväkseen Palloseuran lepsun maalinedus pelaamisen ja ohjasi numeroiksi 2-4.

Palloseura haki lopussa ilman maalivahtia kavennusta ja kun Jesper Larinmaa sai ajassa 57:22 huitomisesta jäähyn niin ylivoimaa pelattiin 6vs4 , tulosta ei kuitenkaan syntynyt joten TUTO Hockey korjasi pisteet Turkuun maalein 2-4. Palloseura pääsee hakemaan revanssia heti perjantaina siis Turkuun.

Petrus Lintonen torjui ottelussa 30 kertaa ja Emil Vuorio TUTO maalilla 25 kertaa.

Pizzeria Mali palkitsi avausmaalintekijä Eetu Mobergin lahjakortilla, FPS Fan Club arvio parhaaksi suoritukseksi Erkki Laihon maalin joten Ekille myös pizza lahjakortti.

Kuva: Kari Vahaniitty

Teksti: FPS Mediaryhmä / Timppa