Kuva:Kari Vahaniitty

Mestis jatkui perjantai iltana Forssassa Palloseuran saatuaan vieraakseen Iisalmen Peli-Karhut. Vieraat tarjosivat tiukan vastuksen mutta Palloseura jatkoi kotivoittojaan Karri Forsblomin ja Petrus Lintosen johdolla

Heti ensi sekunneilla Anssi Rantanen laukoi ruuhkan takaa vaarallisesti mutta IPK vahti Cody Porter onnistui torjumaan kilvellään.
IPK sai otetta peliin ja Aku Kinnari pääsi laukomaan vaarallisesti poikittaissyötöstä mutta Petrus Lintonen torjui varmasti.
Palloseuralla oli hyvä paikka kun Otto Nieminen haki takatolpalta Jere Jokista joka ei kuitenkaan osunut kunnolla kiekkoon.
Erän puolivälin ylityksen jälkeen Miska Ronkainen nousi vahvasti maalille ja IPK:n Jacob Bjerselius joutui rikkomaan tilanteessa jäähyn arvoisesti. Palloseura käytti ylivoiman hyväkseen siirtyen 1-0 johtoon ajassa 12:10. Anssi Rantanen onnistui maalin edustalta survomaan kiekon verkkoon. Jere Jokinen ja Mikko Lahtela kuittasivat syöttöpisteet.
Hetkeä myöhemmin Bjerselius pääsi Palloseuran puolustusvirheestä laukomaan vaarallisesta paikasta mutta avauserässä 12 kertaa torjunut Petrus Lintonen torjui varmasti.
Hetkeä myöhemmin Palloseura pääsi jälleen ylivoimalle kun Juuso Nevalaisen korkea maila osui Rantasta kasvoihin. Palloseura ei jättänyt tätäkään ylivoimaa hyödyntämättä vaan siirtyi kahden maalin johtoon Mika Huhtasalon laukauksella. Ajassa 15:41 syntyneen maalin syöttivät Karri Forsblom ja Santtu Hakanen. Seuraavalla minuutilla Jere Jokinen puolestaan joutui jäähypenkille niin ikään korkeasta mailasta. Palloseuran alivoima oli vahvaa ja kesti vieraiden yritykset.

Toisen erän alussa Palloseuralle oli hyvä tilanne kun ensin Otto Nieminen laukoi ja Cody Porter torjui takapatjalla, Mikko Lahtela ehti ensimmäisenä irtokiekkoon mutta laukoi ohi maalin.
Kuudennella minuutilla Mika Huhtasalo pelattiin läpiajoon mutta Porter onnistui torjunnassaan.
Palloseura sai toisen erän ensimmäisen ylivoiman seitsemännellä minuutilla kun Pekka Suhonen syyllistyi kampitukseen. Ylivoima saatiin jälleen hyvin pyörimään mutta kiekkoa ei saatu nyt Porterin ohitse verkkoon. Palloseura pääsi uudelleen kokeilemaan ylivoimaa kuutisen minuuttia ennen eräsummeria Ville Järvisen jäähyn ajan. Ylivoima oli hyvin pitkälti edellisen kaltainen, melko lähelle pelattiin ja siirreltiin mutta kiekko ei tietään verkkoon löytänyt.

Erän lopulla Aleksi Karlssonin taklaus tulkittiin tuomariston toimesta laitataklaukseksi ja Aksu joutui 2+10 minuutin jäähylle. IPK sai ylivoiman hyvin pyörimään ja ajassa 38:26 Petrus Lintonen oli yllätetty ensimmäisen kerran. Maalintekijänä kultakypärä Janne Hämäläinen joka pääsi Ville Järvisen syötöstä laukomaan terävästi ympyrän kaarelta.

Kolmannen erän alussa vieraiden Jaromir Pytlik joutui jäähypenkille. Avauserän Palloseuran vahvasta yv-pelistä ei ollut tietoakaan ja IPK selvitti alivoiman helposti.

IPK sai otetta pelistä ja haki vahvasti tasoitusmaalia mutta Petrus Lintonen oli kerta kerran jälkeen itse varmuus ja otti muutaman tosi ison torjunnan.

Erän puolivälin jälkeen Miku Ronkainen sai kiekon hyökkäys siniviivan tuntumassa, kiekko pelattiin Karri Forsblomin ja Erkki Laihon kautta takaisin Mikulle joka laukoi komeasti kauden avausmaalinsa ajassa 50:52.

IPK otti aikalisän ajassa 56:18 ja samalla Porterin pois maaliltaan. Riski kannatti sillä minuutin pyörityksen jälkeen syntyi kavennusosuma Samuel Timosen ohjauksella Ville Järvisen syötöstä.

IPK jatkoi ilman maalivahtia ja nyt riski ei enää kannattanut, Palloseura pääsi katkoon ja Mika Huhtasalo kuljetti kiekon lähes maaliin saakka, Karri Forsblom sai kunnian putata kiekon verkkoon pelikellon näyttäessä aikaa 58:30. Miska Ronkainen oli maalin toinen syöttäjä ja tilanne oli 4-2.

Palloseura onnistui vielä kerran ja komealla tavalla, Paavo Tyni avasi pelin Mika Huhtasalolle joka puolestaan löysi komealla passilla Karri Forsblomin takatolpalta. Maalille palannut Porter oli voimaton Karrin viimeistellessä loppunumeroiksi 5-2 ajassa 59:22.

Karri Forsblom johti ilotulitusta tehoin 2+2, Mika Huhtasalo oli mainiolla pelipäällä tehoin 1+2 ja Petrus Lintonen otti mahtavia torjuntoja kolmannen erän IPK:n takaa-ajo vaiheessa.

FPS FanClub ry:n Hakala Foods palkitut: FPS: Petrus Lintonen IPK: Janne Hämäläinen

Palloseuran päävalmentaja Asko Rantanen kommentoi C More haastattelussa mm.seuraavaa: Mun mielestä oli tosi hieno perjantai-ilta tänään. Kamppailupeli, vauhdikas sellainen ja kamppailuvoitto, hieno suoritus meiltä! Ylivoima toimi alkuun ja sitten loppuun saatiin hyvät osumat. Tiukkaa vääntöä oli puolin ja toisin, parempi joukkue tänään voitti. Erikoistilanne pelaaminen menee parempaa suuntaan koko ajan.

Palloseuran valmennuksesta Eemeli Parikka kommentoi mediaryhmälle näin: Hieno oli peli, kova kamppailu. Luonne joukkueella on kova kun pystyttiin voitto kairaamaan. Kokonaisesitys oli hyvä.

Vähän oli maalipaikkoja, mutta yv toimi hyvin. Tästä on hyvä jatkaa ensi viikkoon.

Maalikooste

Teksti: FPS Mediaryhmä / TT