kuva: Kari Vahaniitty

Palloseuran viikon ainoa kotiottelu pelattiin tiistaina kun Savonlinnan Pallokerho saapui Forssaan kauden toiselle vierailulle. Loppuviikoksi Palloseura matkustaa pohjoiseen kohtaamaan RoKi:n ja Hokin.

Palloseura aloitti vahvasti ja SaPKo näytti olevan sama vastaantulija kuin viimeksikin Forssassa. Palloseura otti 1-0 johdon ajassa 5:13. Atso Lehtinen avasi Karri Forsblomille joka jatkoi Mika Huhtasalolle. Huhtasalo kuljetti laidasta kohti maalia ja laukoi kiekon varmasti ohi Valtteri Nousiaisen.

Pari minuuttia myöhemmin SaPKo:n Hannes Häkkilä nosti kiekon katsomoon ja Palloseura pääsi ylivoimalle. Tulosta ei kuitenkaan syntynyt.

Erä eteni hieman yli puolivälin kun Palloseura meni 2-0 johtoon. Joona Tala laukoi siniviivalta, Nousiainen hukkasi kiekon ja maalin kulmalla päivystänyt Eetu Moberg kiekon saatuaan kiersi maalin ja tuikkasi kiekon maaliin ”vanhanaikaisella” Maalin toinen syöttäjä oli Erkki Laiho.

Ensimmäisen kymmenen minuutin aikana Eetu Nieminen vain kolmesti mutta Palloseuran toisen maalin jälkeen SaPKo oli aivan eri joukkue kuin alussa.

Myös Palloseuralla oli hieno tilanne 7 minuuttia ennen eräsummeria, Topi Hägg pääsi yrittämään hienosta paikasta Laihon passista. Valtteri Nousiainen oli kuitenkin tarkkana ja torjui.

Karri Forsblomille tuomittiin kaksi minuuttinen kiinnipitämisestä ja SaPKo sai  ylivoiman mukavasti pyörimään ja se myös tuotti tulosta kun Eetu Mäki laukoi b-pisteen kaarelta numeroiksi 2-1 ajassa 17:43. Maalin jälkeen SaPKo jatkoi hyvää peliä ja lopulta Eetu Niemiselle kertyi avauserässä 15 torjuntaa kun vieraiden Valtteri Nousiainen torjui 9 kertaa.

Toisen erän alussa SaPKo tuli tasoihin, Hannes Häkkilä laukoi siniviivalta ja Krisztian Nagy ohjasi maalin edustalta numeroiksi 2-2 ajassa 22:26.

Mutta nyt myös Savonlinnassa tiedetään että maalin jälkeinen vaihto pitää pelata tarkasti..Joonas Uimonen avasi ja Santtu Hakanen jatkoi ”ränniin” , kiekko taisi pompata Ivan Rybchykin luistimista takaisin Hakaselle joka näki maalilla Miku Ronkaisen..nopea jatko maalille ja Miku tuikkasi Nousiaisen edestä kiekon verkkoon ja Palloseura meni 3-2 johtoon.

Toisen erän seitsemännellä minuutilla ensin Ivan Rybchyk ja hetkeä myöhemmin Joona Tala olivat hyvässä laukaisupaikoissa, mutta vedot hieman epäonnistuivat. Hetkeä myöhemmin Aleksi Karlsson vapautettiin läpiajoon, Valtteri Nousiainen onnistui kilpitorjunnassaan.

Toisessa päädyssä puolestaan Eetu Mäki oli alati vaarallinen, mutta Eetu Nieminen torjui hyvin vieraiden kultakypärän yritykset. Vieraiden Joona Lankinen oli vähällä karata läpi, mutta Atso Lehtinen puolusti tilanteen upeasti.

Erän loppupuolella Ivan Rybchyk haki todenteolla ensimmäistä Mestis maaliian, mutta vielä se odottamaan tulevia otteluita.

SaPKo aloitti kolmannen erän vahvasti ja oli lähellä tasoitusta Eetu Mäen laukauksella jonka Eetu Nieminen torjui.

Palloseura sai kiekon neljännen kerran Nousiaisen selän taakse kolmannen erän kolmannella minuutilla, mutta tuomaristo hylkäsi maalin maalivahdin häirintänä.

Palloseura pyöritti hyvin ja lopulta kiekko pelattiin keskelle jossa Santtu Hakanen osui huonosti kiekkoon, SaPKo nosti korkean roikkukiekon jonka tavoitti Kalle Matikainen. Matikaisen lirutus kuitenkin lipui Eetu Niemisen torjunnasta ohi maalin ja Palloseuran johto kesti.

Kuutisen minuuttia ennen loppua Erkki Laiho tuli hyvin keskeltä maalipaikkaan, mutta ei onnistunut ohittamaan Nousiaista.

SaPKo otti Nousiaisen pois maaliltaan jo kaksi ja puoliminuuttia ennen loppua. Lähempänä maalia oli Palloseura, mutta Topi Häggin laukaus osui SaPKo pakkiin ja pomppi ohi. Eetu Nieminen torjui varmasti Matias Lainion vedon kilvellään , kolmannessa erässä kertyi 13 torjuntaa ja yhteensä torjuntoja kertyi 35. Valtteri Nousiainen ehti kiekon eteen 27 kertaa.

FPS Fan Club ry valitsi joukkueiden parhaat pelaajat jotka palkittiin Hakala Foods oy:n tuotepalkinnoilla. Vierasjoukkueesta palkittin avausmaalin tekijä Eetu Mäki ja Palloseuran parhaaksi raati valitsi maalivahti Eetu Niemisen.

Päävalmentaja Asko Rantanen summasi neljän ottelun kotirupeaman CMore haastattelussa seuraavasti:  Kyllä me kohtuu tyytyväisiä ollaan, yks täplä jäi ylös lauantaina vaikka oli hyvä matsi. Tänään ei ollut niin hyvä matsi, mutta kolme pistettä tuli. Vähän oli sellainen laskeva trendi tänään, alkuun hyvä, mut sitten sen vähän kirposi se ote. Jossain määrin se (lauantain peli) painoikin ettei oltu ihan terävimmillään. Me ollaan yritetty tulla ottelun alkuihin vahvasti ja tultiin hyvin siihen, saatiin 2-0 tauluun. Sen jälkeen pelintaso vähän laski meiltä mutta taisteltiin loppuun ja saatiin kolme pistettä jotka ovat tärkeitä tässävaiheessa.

Sitkeesti puolustettiin, pystyttiin hyvin ykkös ja kakkos sektoria pitämään, ei sinne oikein päässyt. Vähän kauempaa tuli niitä laukauksia, mutta tänään ihan hyvää puolustamista.

teksti: FPS Mediaryhmä /Timppa