kuva: Kari Vahaniitty

Palloseura ja KeuPa HT järjestivät lopulta jännitysnäytelmän Mestiksen puolivälieräsarjan viidennessä ottelussa. Kauden ”viimeistä ottelua” pelannut KeuPa HT kesti Palloseuran loppurynnistyksen ja otti 4-5 vierasvoiton joten sarja jatkuu maanantaina Keuruulla.

KeuPa HT pääsi kokeilemaan viidennellä minuutilla ylivoimaa kun Aleksi Karlsson joutui jäähylle. KeuPa HT pyörittiin melko hyvin, mutta Palloseura kesti. Hetkeä myöhemmin Palloseura sai yrittää ylivoimalla KeuPa HT:n syylistyttyä jälleen väärään vaihtoon kuten tapana on Forssassa käytyissä playoff otteluissa jokaisessa ollut. Tämäkään ylivoima ei tuonut ratkaisua. Avauserän puolivälissä kiekko oli ensimmäisen kerran Palloseuran verkossa, Patrick Forsbergin tekemää osumaa tutkittiin videolta ja lopulta se hylättiin. Forsberg kaatoi Petrus Lintosen ennen maalin tekoa.

Palloseura otti ajassa 13:02 1-0 johdon, Leevi Kannisto ja Paavo Tyni nousivat vauhdilla ylös ja Tyni ajoi maalin eteen onnistuen tuikkamaan kiekon ohi Sami Sunin.

Parikymmentä sekuntia myöhemmin Aleksi Karlsson sai illan toisen jäähynsä ja nyt KeuPa HT onnistui tekemään sarjan ensimmäisen ylivoimamaalinsa. Atro Leppänen rynnisti maalille ja kiekko meni hänen luistimesta ohi Petrus Lintosen, tätäkin maalia katseltiin videolta, mutta tuomaristo katsoi ettei potkuliikettä ollut ja maali hyväksyttiin joten avauserän jälkeinen tilanne oli 1-1 vaikka molemmat pääsivät vielä kertaalleen kokeilemaan ylivoimaa.

Toinen erä oli Palloseuralta heikko etenkin puoliväliin saakka. KeuPa HT onnistui kahdesti. Ensin Joni Airo laukoi b-pisteen paikkeilta tarkan vedon takakulmaan ajassa 26:19. 1-2 osuma oli yv-maali, Samuli Virtanen istui poikittaisesta mailasta saamaa rangaistusta. KeuPan HT:n hyvä ote jatkui erän puolivälin jälkeen Jere Helenius vapautti oivalla syötöllään Matias Mustosen maalin tekoon 2vs1 hyökkäyksen päätteeksi ja KeuPa HT meni 1-3 johtoon. Erän loppupuolella Palloseura pääsi paremmin peliin mukaan, mutta kavennusmaalia ei syntynyt.

Kolmannessa erässä alkoi tapahtumaan! Palloseura oli saanut tauolla uutta puhtia ja painoi päälle todella vahvasti. Ja tulostakin syntyi. Paavo Tyni haki ensin laukaisupaikkaa, mutta ajautui päätyyn josta syötti kohti siniviivaa. Totte Moberg eteni hieman ja laukoi komeasti rannelaukauksella numeroiksi 2-3 ajassa 43:29. Toinen syöttäjä oli Aapo Alapuranen.

Pari minuuttia edellisestä numerot olivat jo tasan, tällä kertaa Totte Moberg syötti kulmasta ja Aapo Alapuranen tuikkasi maalin edustatalta numeroiksi 3-3.  Valitettavasti Palloseuran kannalta KeuPa HT onnistui heti seuraavasta hyökkäyksestään siirtymään uudelleen johtoon, eilen huilannut Jaakko Heikkinen oli jäänyt liian vapaaksi b-pisteen seutuville ja laukoi terävästi vieraat uudelleen edelle, 3-4. Ja seuraavaa maalia ei tarvinnut odotella edes minuuttia kun Matias Mustonen pääsi turhan helposti maalin edestä tekemään numeroiksi 3-5 illan toisella maalillaan.

Palloseura sai hyvän kirin aikaiseksi ja painoi vahvasti kiekkoa KeuPa HT:n päätyyn. Erän loppupuolella nähtiin paljon jäähyjä ja Palloseura pääsi hetken kokeilemaan 5vs3 ylivoimaa joka kuitenkin keskeytyi kun Anssi Rantasella annettiin hyökkäyspään maalinedushässäkästä korkeasta mailasta kaksi minuuttinen. Palloseura otti Lintosen pois maaliltaan tasavoimalla ja tilanne jatkui alivoimalla ilman maalivahtia. Santtu Hakanen järjesteli, Mika Huhtasalo yritti ensin ja kiekko tuli maalin eteen Mikko Lahtelalle joka laukoi 4-5 kavennuksen ajassa 57:39. Palloseura sai otettua vielä hieman yli minuutti ennen loppua uudelleen Lintosen penkille, mutta vaikka pyöritys oli vahvaa ja vetojakin tuli niin tasoituista ei syntynyt vaan KeuPa HT otti 4-5 voiton ja sarja etenee maanantaina Keuruulla pelattavaan kuudenteen otteluun.

FPS Fan Club palkitsi Pizzeria Malin lahjakorteilla Aapo Alapurasen ja avausmaalin tekijän Paavo Tynin.

Valmentaja Eemeli Parikka kommentoi ottelua Palloseuran mediaryhmälle seuraavin sanoin: Tänään tiukka play off vääntö. Hieno nousu, mutta hiukan halvasti pääsi vastustaja kuittaamaan. Ei muuta kuin keskittyminen kohti Keuruuta.

Teksti: FPS Mediaryhmä / Timppa