Palloseuran marraskuu alkoi kotiottelulla. Vieraaksi oli saapunut länsi-suomen rundilla oleva Iisalmen Peli-Karhut.

Palloseuran ensimmäinen kunnon paikka oli viidennellä minuutilla kun Konsta Keteli pääsi laukomaan keskeltä.
Seuraavassa vaihdossa Veikka Kärjä nousi vaarallisesti maalille , mutta Eetu Randelin IPK maalilla kesti.
Seuraavat kolmisen minuuttia mentiin IPK komennossa , ja kiekko pyöri vaarallisesti Petrus Lintosen vartioiman maalin tuntumassa. Toki tuomaristolta jäi huomaamatta Veikka Kärjään kohdistunut korkea maila. Heti perään Eetu Mobergille tuomittiin kiinni pitämisestä 2-minuuttinen ja IPK onnistui ylivoimalla siirtymään 0-1 johtoon Alexander Cottonin siniviivavedolla.
Maalin jälkeen ote siirtyi Palloseuralle ja kiekko pyöri pitkiä tovia IPK päädyssä. Riittävästi kun pyöritettiin niin IPK joutui rikkomaam, ensin Oskari Lammi lähti istumaan kiinnipitämisestä ja parikymmentä sekuntia myöhemmin jäähylle joutui Otto Huttunen väkivaltaisuudesta. Kahden miehen ylivoimasta huolimatta toivottua tasoitusta ei syntynyt eikä erän lopullakaan kun HPK-laina Niclas Tenhovuori pääsi kokeilemaan aivan Randelinin maalin edestä, vaan ensimmäiselle erätauolle lähdettiin vierasjoukkueen johtaessa ottelua numeroin 0-1. Avauserässä Petrus Lintonen torjui 10 kertaa ja vieraiden Eetu Randelin ehti kiekon eteen 13 kertaa.

Toisen erän alussa IPK:n avausmaalin tekijä Alexander Cotton passitettiin jäähylle, Palloseuran yv-peli ei lähtenyt lainkaan pyörimään ja IPK onnistui pitämään kiekkoa suurimman osan jäähyn aikana. IPK:n ote jatkui vahvana ja Palloseura ei päässyt oikein kiekkoon kiinni, painostus tuotti tulosta kun ajassa 24:04 Jules Gallet teki numeroiksi 0-2.

Vaikka IPK hallitsi, nousi Palloseura yht´äkkiä peliin mukaan. Joona Tala laukoi siniviivalta ja Michal Kvasnica sai mailan väliin, ohjaus painui ohi Randelinin ja tilanne oli 1-2 ajassa 25:47. Maalin toinen syöttäjä oli Mika Huhtasalo.

Pari minuuttia myöhemmin Palloseura pääsi ylivoimalle, tämäkin ylivoima oli aika heikkoa. Lähellä oli ettei IPK onnistunut alivoimalla, mutta Petrus Lintonen torjui Noel Pietilän laukauksen. Ylivoiman jälkeen Palloseura nousi tasoihin, Eetu Moberg sai kiekon kuin tarjoittimille IPK:n pakin suojista ja laukoi sen yläkulmaan ajassa 30:42. Syöttöpisteen kuittasi Aapo Alapuranen.

Seuraavalla minuutilla Niko Ervasti vapautti hienolla avauksella Miku Ronkaisen läpiajoon, Mikun veto osui tolppaan, mutta paikalle syöksyi Niclas Tenhovuori joka siirsi Palloseuran 3-2 johtoon ajassa 31:21.

IPK ei antanut periksi, vaan Kalle Matikainen nappasi kiekon omalla siniviivallaan , eteni hyökkäysalueelle ja laukoi kiekon takakulmaan ohi Petrus Lintosen ajassa 33:41. Tästä mentiin reilu minuutti eteenpäin, kun Joni Kuoppala joutui jäähylle. IPK voitti hyökkäyspään aloituksen ja Veikka Halonen pääsi laukomaan kiekon maalin ”ringetteviivan” paikkeilta. Toisessa erässä ei ei sentään enää enempää maaleja nähty vaan kolmanteen erään lähdettiin tilanteesta 3-4. Petrus Lintonen torjui toisessa erässä 14 kertaa ja Randelin 7 kertaa.

Kolmannen erän alkupuolella Eppu Varjamo pääsi lähietäisyydeltä yrittämään maalintekoa, mutta Randelin kesti. Palloseura onnistui tasoittamaan ottelun ajassa 45:19 kun Niko Ervastin veto painui ohi Randelinin. Kyseessä oli Ervasti kauden avausmaali. Maalin syöttivät, ensimmäisen Mestis tehopisteensä kuitannut, Jere Ohtonen ja Joni Kuoppala. Palloseuran kannalta valitettavasti Veikka Halonen onnistui toistamiseen, kun pääsi laukomaan keskeltä terävän vedon vastahyökkäyksen päätteeksi ja IPK otti uudelleen johdon.

IPK pelasi johtoasemassaan hyvin eikä Palloseura pystynyt kehittämään kunnon kiriä. Päinvastoin, Petrus Lintonen joutui torjuaman kolmannessa erässä 13 kertaa (yhteensä 37 torjuntaa) kun Eetu Randelinille riitti 9 torjuntaa (yhteensä 29 kertaa) Viimeisellä minuutilla Palloseura pääsi pyörittämään hyökkäysalueella otettuaan Lintosen pois maaliltaan, mutta laukauksia tuli liian vähän joten pisteet matkasivat Pohjois-Savoon maalein 4-5.

Pizzeria Malin lahjakortit kuittasivat Palloseuran avausmaalin tekijä Michal Kvasnica ja toisen sai parhaasta suorituksesta Niko Ervasti.

Palloseuran valmennuksesta Eemeli Parikka kommentoi ottelua: Peli-ilme hyvä ja tehokkuus. Av-peli ja puolustuspeli tällä hetkellä ratkaisee pelit. Nyt pitää jaksaa jatkaa työntekoa ja löytää keinot saada maalimääriä omiin alas.

Kuva: Kari Vahaniitty

Teksti: FPS Mediaryhmä / Timppa