Kuva: Shaun Duncan

Mestis jatkui perjantai-iltana Turussa jossa TUTO Hockey sai vieraakseen lähimmän naapurinsa eli Forssan Palloseuran. Ottelu oli joukkueiden kauden seitsemäs kohtaaminen runkosarjassa, molemmat joukkueet olivat aiemmin voittaneet 3 kohtaamista.

Ottelun ensimmäisen tilastomerkinnän myötä Palloseura joutui alivoimalle syylistyttyään väärään vaihtoon ajassa 2:41. TUTO Hockey käytti ylivoimansa hyväkseen kun Aleksi Poikola laukoi suoraan poikittaissyötöstä takakulmaan ajassa 4:25 ja isännät ottivat 1-0 johdon.

Palloseura pääsi pyörittämään ylivoimaa puolisen minuuttia myöhemmin Joel Lammin joutuessa jäähylle kiinnipitämisestä. Ylivoima pyöri todella mallikkaasti. Juhani Tamminen järjesteli ja Jere Jokinen pommitti useaan kertaan, mutta Kari Piiroinen TUTO maalilla kesti ja tilanne säilyi.

Palloseuran hyvä ote jatkui ja se palkiittiin uudella ylivoimalla ajassa 11:51 kun Lammi syyllistyi tälläkertaa korkeaan mailaan. Ylivoima ei ollut aivan yhtä dominoivaa kuin ensimmäinen, toki Erkki Laiho pääsi laukomaan vaarallisesti mutta Piiroinen kesti.

Jäähyt jatkuivat ajassa 15:45 kun Karri Forsblom puolestaan jäähyaitioon kiinnipitämisestä ja TUTO iski jälleen osuman. Oskari Kalajanniska laukoi etuyläkulmaan ohi Ville Niemisen takana maskissa olleen Petrus Lintosen ja TUTO meni 2-0 johtoon.

Erän lopulla vielä Karri Forsblom ja hetkeä myöhemmin Totte Moberg hätyyttelivät Kari Piiroisen vartioimaa TUTO maalia, mutta Nuorten Leijonien ykkösvahtina vuodenvaihteen MM-kisoissa toiminut Piiroinen piti maalinsa puhtaana avauserän 14 torjunnan myötä. Toisessa päädyssä vain ylivoimalla työllistetyksi joutunut Petrus Lintonen torjui TUTO:n kuudesta laukauksesta 4.

Toisenkin erän ensimmäinen tilastomerkintä oli Palloseuran jäähy, Topi Hägg joutui korkeasta mailasta istumaan ajassa 25:08. Oskari Kalajanniska laukoi, Petrus Lintonen torjui kiekon korkealle josta kiekko pomppi lopulta verkkoon. Tuomaristo katseli tilanteen videolta ja totesi että maali oli hyväksytysti tehty ja näytti maalia joten numeroiksi 3-0 ajassa 25:38. TUTO:lle illan kolmas yv-maali illan kolmannesta ylivoimasta.

Palloseura sai myöskin illan kolmannen ylivoimansa Jonne Jantusen jouduttua myöhästyneestä taklauksesta aitioon. Pyöritys ei taaskaan tuottanut tulosta joten Palloseuran ahdinko kasvoi.

Palloseura sai uutta puhtia kun ”Vihreäpaidat” onnistuivat vihdoin rikkomaan kuparisen ajassa 31:41. Erkki Laiho kiersi päädystä kohti siniviivaa ja laukoi yllättäen, veto yllätti täysin Piiroisen ja numerot olivat 3-1. Maaliin syöttöpisteen saivat Totte Moberg ja Joona Vainio.

Topi Hägg kilautti tolppaa nelisen minuuttia ennen eräsummeria, samassa tilanteessa Erkki Laihoa kolhittiin korkealla mailalla joten Jere Karlsson lähti jäähylle. Palloseuran yv pyöri melko mallikkaasti mutta tulosta ei syntynyt. Heti täyteen tultuaan TUTO töppäsi vaihtonsa ja sai joukkuerangaistuksen ajassa 38:41. TUTO nousi ensin alivoimalla vaarallisesti Lintosen vartioimalle maalille mutta Palloseura lähti täydellä höyryllä vastaiskuun joka tuotti 3-2 kavennuksen ajassa 39:02. Paavo Tyni ja Juhani Tamminen laittoivat kiekon liikkeelle ja Karri Forsblom tykitti suorasta luistelusta kiekon Kari Piiroisen selän taakse joten kolmanteen erään lähdettiin numeroista 3-2. Kari Piiroinen torjui toisessa erässä 9 kertaa ja Petrus Lintonen FPS maalilla 7 kertaa.

Kolmannen erän neljännellä minuutilla Ville Nieminen laukoi hyökkäyspään aloituksen jälkeen vaarallisesti mutta Petrus Lintonen piti hyvällä torjunnallaan Palloseuran mukana pelissä.

Seuraavalla minuutilla Oskari Kalajanniska kompuroi Joona Uimosen luistimiin ja tuomaristo näytti Uimoselle kampitusjäähyä. Alivoimalle Jyri Waajakoski sai TUTO:n heikosta syötöstä paikan, mutta laukoi Piiroisen syliin. TUTO toisessa päädyssä jatkoi 100% ylivoimaonnistumisia, Mikke Levo laukoi ”ringetteviivalta” ohi maskissa olleen Petrus Lintosen ja tilanne oli 4-2 ajassa 45:21.

Karri Forsblom kampitettiin Jasper Ranniston toimesta ja Palloseura pääsi jälleen ylivoimalle pelikellon näyttäessä aikaa 47:44. TUTO kuitenkin onnistui alivoimalla päästyään kahdella yhtä vastaan laukomaan numeroiksi 5-2, Jasper Larinmaa syötti ja Aleksi Poikola viimeisteli varmasti ajassa 49:14.

Jyri Waajakoski ja Juho Virtanen hieman väänsivät TUTO maalin tuntumassa ja molemmille napsahti pikkukakkonen ajassa 50:50. Tasavoimalla TUTO piti enemmän kiekkoa ja kiekkoa siirrellen pelasi aikaa pois.

Juho Virtanen koukki Juhani Tammista käsille ja joutui jäähylle ajassa 55:33. Palloseura otti samalla Petrus Lintosen pois maaliltaan. YV tuotti tulosta ajassa 56:14 , Paavo Tyni laukoi siniviivalta tolpan kautta numeroiksi 5-3. Maalin syöttivät Juhani Tamminen ja Karri Forsblom.

Palloseura jatkoi ilman maalivahtia, mutta pyöritys ei tuottanut tulosta. TUTO puolestaan onnistui laukomaan vielä kiekon tyhjiin Ville Niemisen toimiessa maalin tekijänä ajassa 58:20 joten peli oli sitä myöten selvä. TUTO Hockey piti pisteet itsellään maalein 6-3. Torjunnat kolmannessa erässä olivat Kari Piiroisella 13 (koko ottelussa 36) ja Petrus Lintosella 5 (Yhteensä 16)