Palloseura matkasi torstai-illan vierasotteluun Vantaalle haastavissa merkeissä, sillä kokoonpanosta puuttuivat erinäisten syiden vuoksi pitkäaikais poissaolijoiden lisäksi Kapteeni Eetu Moberg, Veikka Kärjä, Topi Hägg, Aapo Alapuranen,Eemeli Mäki, Kasperi Lehtonen ja Niko Ervasti..tulivatkohan kaikki mainittua! Onneksi lainamiehiä löytyi joten saimme täyden kokoonpanon liikkeelle.

Mainiosti esiintynyt Rene Pylvänäinen oli jälleen mukana. FoPS U20 joukkueesta mukana olivat puolustaja Konsta Nurmi ja hyökkääjä Juska Helenius. Porvoon Huntersin suomi-sarja miehistöstä lainalle saimme kasvattaseuransa kohdannut Miska Varjosaari ja Palloseurassa jo Suomen-cup otteluissa pelannut Tony Mollberg. Kaikki lainapelaajat Pylvänäistä lukuunottamatta pelasivat ensimmäisen Mestis ottelunsa.

Palloseura aloitti vahvasti , heti ensimmäisessä vaihdossa ykkösketju Miku Ronkainen- Michal Kvasnica – Samuli Aaltonen painoi kiekon Vantaan päätyyn ja kun sama ketju tuli toistamiseen jäälle, syntyi ottelun avausmaali. Miku Ronkainen yllätti etukulmavedolla Samuli Tervon ajassa 3:36. Syöttöpisteet Aaltoselle ja Kvasnicalle.
Kiekko-Vantaa onnistui kuitenkin tasoittamaan heti seuraavalla minuutilla kun Tomi Purmolan veto painui Eetu Niemisen olkapään yli verkkoon.
Palloseura pääsi avauskympillä ylivoimalla kun Ville Rautiala roikkui Kvasnicassa kiinni, yv ei kuitenkaan tuottanut tulosta.
Samuli Aaltosella oli hieno paikka maalintekoon kun hän pääsi kokeilemaan Miku Ronkaisen laukauksen reboundista, mutta Tervo kesti. Hetkeä myöhemmin Palloseura otti kuitenkin uudelleen johdon ajassa 11:15 , maalintekijänä ensimmäisellä Mestis maalillaan Zack Malik. Malikin siniviivaveto upposi yläkulmaan, maalin syötti Eppu Varjamo.
Kiekko-Vantaa pääsi ylivoimalle, kun Tony Mollberg joutui jäähylle korkeasta mailasta. Alivoiman aikana Palloseura loi paremmat maalipaikat, kun sekä Samuli Aaltonen että Miku Ronkainen murtautuivat vetopaikkaan.
Kiekko-Vantaa onnistui erän lopulla, ensin Tomi Purmola oli vapaana keskellä ja laukoi illan toisen maalinsa ajassa 16:50 ja erän toiseksi viimeisellä minuutilla Jaakko Kuusisto onnistui yllättämään Eetu Niemisen vanhanaikaisella joten Palloseuran hienoisesta hallinnasta huolimatta erätauolle lähdettiin kotijoukkueen johtaessa 3-2.

Palloseura vaihtoi toiseen erään maalilleen avauserässä 7 torjuneen Eetu Niemisen tilalle Petrus Lintosen.
Viidennellä minuutilla ensimmäistä Mestis peliään pelannut Konsta Nurmi laukoi ja Samuli Tervo pompotti mutta torjui Konsta Ketelin jatkoyrityksen.
Erän kuudennella minuutilla Samuli Tervo pelasi kiekkoa kielletyllä alueella ja tuomaristo antoi uusien sääntöjen mukaisen rangaistuksen. Ylivoima pyöri hyvin, mutta näytti että tulosta ei synny kunnes Eppu Varjamo vapautti Mika Huhtasalon läpiajoon. Huhtasalo ei erehtynyt vaan laukoi kiekon varmasti verkkoon. Maalin toinen syöttäjä oli Joona Tala.
Kiekko-Vantaa pääsi ylivoimalle Samuli Aaltosen jäähyn myötä ylivoimalle ja onnistui maalinteossa kun Jaakko Kuusiston veto pomppi Petrus Lintosen varusteista maaliin ottelun puolivälissä ja tilanne oli 4-3.
Viisi minuuttia ennen etän loppua Kuusisto ajeli keskialuueella kiekottoman Eppu Varjamon ja ansaitusti rangaistuksen estämisestä. Zack Malik laukoi vaarallisesti, Tervo pudotti mutta K-Vantaan puolustus selvitti hirveän hässäkän jälkeen tilanteen.
Palloseura hallitsi mutta K-Vantaa meni 5-3 johtoon kun Olli Maansaari laukoi Petrus Lintosen epäonnistuneen torjunnan seurauksena kiekon verkkoon. Toiselle erätauolle lähdettiin kotijoukkueen johtaessa ottelua 5-3.

Kolmannen erän ensimmäiset minuutit kiekko pyöri jatkuvasti Vantaalaisten päädyssä. Konsta Nurmi haki hyvin maalia, Tervo kuitenkin kesti. Tervo onnistui myös torjumaan yritteliäästi pelanneen Miska Varjosaaren vedon. Palloseuran koko erän kestänyt vyörytys päättyi kun Tony Mollbergille tuomittiin korkeasta mailasta illan toinen rangaistus. Kotijoukkue ei jättänyt tilaisuutta käyttämättä vaan siirtyi 6-3 johtoon ajassa 48:24 Tomi Palon laukauksella.
Maalin jälkeen Palloseuran isompi rynnistys loppui ja tilanteet vaihtelivat päästä päähän. 8 minuuttia ennen loppua Konsta Keteli joutui kampituksesta jäähylle ja Kiekko-Vantaa onnistui jälleen ylivoimalla. Komean kuvion päätteeksi pääsi Roope Elimäki laukomaan Olli Maansaaren namupassista numeroiksi 7-3.
Pari minuuttia ennen täyttäaikaa Juska Helenius joutui jäähylle ja Emil Oksanen kuittasi välittömästi laukomalla numeroiksi 8-3, tämä oli isäntien neljäs ylivoimaosuma. Tämäkään ei vielä riittänyt vaan Niclas Tenhovuori laukoi puolitoista minuuttia ennen loppua loppunumeroiksi 9-3. Tulos kertoo totuuden voittajasta, mutta joukkueiden ero ei todellakaan ollut noin suuri.

Valmentaja Eemeli Parikka oli samoilla linjoilla: Oltiin kaksi erää parempi joukkue. Tulos oli huono. 6-3 maaliin katkesi peli. Nyt ei auta kuin suuntaa katse kohti lauantaita.

Teksti:FPS Mediaryhmä Timppa
Kuva: Tytti Tukia